Fyra rekryteringsutmaningar 2023

0
minuter läsning
Blogg
April 12, 2023
vilka rekryteringsutmaningar finns 2023
Framförallt tidsbrist kan få rekryteringsprocesser att fallera - och är enligt vår erfarenhet den vanligaste anledningen till att det skarvas och genas. Oavsett om det gäller att förbereda rekryteringsprocessen korrekt, screena CV’n och identifiera rätt kandidater eller få dem till intervjubordet så är det en tidskrävande process som man inte ska tumma på.

Att rekrytera är jättespännande men kan också vara frustrerande för många företag. Processen är omfattande med att ta fram en genomtänkt arbetsbeskrivning, identifiera rätt kandidater, screena CV’n, boka och genomföra intervjuer och slutligen komma överens och signa rätt kandidat. När det faller på sista steget kan man lätt känna sig uppgiven och att starta om allt från scratch kan kännas motigt.

Vi blir ofta kontaktade av företag som befinner sig i just ett sådant skede, dvs när en process inte har rullat enligt plan eller när man fallit på målsnöret och behöver hjälp för att orka starta om och snabbt få in nya kandidater i pipen. Här kan vi oftast vara riktigt snabba då vi kontinuerligt har kontakt med flertalet kandidater samt har etablerade kontakter inom många affärsområden sedan flera år tillbaka.

Fyra vanliga anledningar till att rekryteringsprocesser fallerar

1. Tidsbrist

En av de största utmaningarna som företag har är tidsbrist. Att inte ha tiden att rekrytera är en stor riskfaktor gällande hur framgångsrik rekryteringen blir. Rekryterande chefer har ofta många andra uppgifter och ska hinna med att rekrytera och själva hantera den processen utöver allt det andra på deras att-göra-listor. Har man ont om tid som det är kan det vara en bra idé att ta extern hjälp. Vi på TB-Group kan slussa kandidater till dig som vi redan har säkerställt att de matchar din kravspecifikation. Du kan hoppa rakt in i intervjuerna om du vill – eller så hjälper vi dig även med dessa. Du väljer vad du önskar att få hjälp med: från screening, till intervjuer och referenstagning – och du kommer snabbt att se hur mycket tid du sparar på detta. Kika även på de mallar vi har och erbjuder helt gratis, kanske kan de hjälpa dig att spara tid i några av stegen.

2. Hitta talangerna och de bästa kandidaterna

Detta kan vara en utmaning från två perspektiv; både om du får in för många kandidater och för få. Vid många ansökningar behöver du screena igenom en mängd CV’n och bestämma dig för vilka som verkar vara de bästa kandidaterna. Vid för få ansökningar måste du se till att få in fler intresserade på något sätt, antingen genom att själv söka igenom ditt egna nätverk och exempelvis LinkedIn i den mån kandidaterna finns där, eller via publik annonsering. Kom ihåg att även i detta steg är tiden avgörande. Rätt kandidater med bra erfarenhet och ett attraktivt CV är antagligen rätt kandidater för andra företag än ditt också. Att agera snabbt och återkoppla samt boka in nästa steg är viktigt för att chans att få in de bästa kandidaterna till dig.

Att identifiera rätt kandidater utifrån en kravspecifikation är vår expertis och där vi kan agera snabbt och supporta dig då det är en del av vår kärnverksamhet.

3. Få rätt kandidater att träffa dig och ditt företag  

När du väl har identifierat rätt kandidater gäller det att få dem till intervjubordet också. Det kan gå smidigt om du har fått många kvalificerade sökande som aktivt har sökt till just ditt företag. Har du ett mindre antal bra sökande kan detta steg komma att bli en tröskel. Kandidaterna kanske hinner hitta något annat jobb under rekryteringsprocessen om du inte agerar snabbt nog. Det kan också vara så att ditt företag inte är så känt eller har en stark employer branding på plats och då kan du i ett samtal behöva sälja in er för att få kandidaterna att komma på en intervju. Vi har mångårig erfarenhet av att lyfta fram det allra bästa från olika företag, oavsett bransch eller hur stora och kända de är. Att få rätt kandidat till intervjubordet är något vi är riktigt vassa på.  Kontakta gärna oss om du vill diskutera employer branding eller hur ditt företag kan få fler vassa kandidater till intervjubordet.

4. Hög personalomsättning

En för hög personalomsättning är alltid utmaning för alla företag oavsett skede. Det leder till högre kostnader i och med att nya personer måste rekryteras om och om igen, samt läras upp kontinuerligt. Det gör också att mer tid går åt att få upp nyanställda på banan och komma in i att börja leverera resultat. Utöver detta påverkar en hög personalomsättning engagemang och moral hos befintliga medarbetare när de ser att andra är missnöjda och lämnar deras arbetsplats. På TB-Group har vi metoder och även olika tester för att säkerställa att kandidaterna matchar företagskulturen och därmed har en större sannolikhet att bli långsiktiga hos sin nya arbetsgivare.

Konklusion: Framförallt tidsbrist kan få rekryteringsprocesser att fallera - och är enligt vår erfarenhet den vanligaste anledningen till att det skarvas och genas. Oavsett om det gäller att förbereda rekryteringsprocessen korrekt, screena CV’n och identifiera rätt kandidater eller få dem till intervjubordet så är det en tidskrävande process som man inte ska tumma på. För en fallerad rekrytering är kostsam i tid, pengar och energi. Med hjälp av ett rekryteringsföretag kan du säkerställa att rekryteringsprocessen flyter på effektivt och att du rätt-rekrytera.