Headhunting M&A Manager

Rekrytera M&A Manager

På TB-Group har vi lång erfarenhet av att rekrytera M&A Managers. Vi erbjuder ett prisvärt och flexibelt upplägg.
4.8 baserat på 120+ Google ratings
kvinna som jobbar som redovisningschef
Testa gratis
Ingen bindningstid
Pausa när du vill

Dags att rekrytera M&A Manager?

En expert inom M&A (Mergers and Acquisitions / fusioner och förvärv) är specialiserad inom företagsköp och företagssammanslagningar. Deras huvudsakliga ansvar är att hantera och underlätta transaktioner där ett företag köper eller slås samman med ett annat företag. Detta område kan innefattaa många olika roller och specialiteter så som M&A advokat, M&A konsult, Due Diligence specialist och Intergration Manager.

En specialist inom M&A kan ha bakgrund från exempelvis juridik, finans, företagsledning och/eller rådgivning. Expertisen och rollerna varierar beroende på företagets och transaktionens komplexitet och storlek. Sammantaget är huvuduppgiften att säkerställa framgångsrika och smidiga genomföranden av företagsköp och sammanslagningar.

I rollen kan följande arbetsuppgifter ingå:

  1. Strategisk planering: ansvara för att utveckla en M&A-strategi som är i linje med företagets affärsplan och mål. Detta innebär att identifiera möjliga mål för förvärv eller sammanslagningar och utvärdera deras lämplighet.
  2. Målidentifiering: söka och analysera potentiella mål för företagsförvärv eller sammanslagningar. Detta kan inkludera att bedöma företagens finansiella prestanda, verksamhetskulturer och kompatibilitet med företaget.
  3. Due Diligence: övervaka eller genomföra due diligence-processer för att granska och utvärdera den potentiella målorganisationens ekonomiska, juridiska och operativa förhållanden.
  4. Affärsförhandlingar: förhandlaa om affärsvillkor med säljare eller andra intressenter. Detta inkluderar prisförhandlingar, avtalsstruktur och andra relevanta aspekter av transaktionen.
  5. Transaktionsdokumentation: arbeta med att utarbeta de nödvändiga avtalen och dokumenten för att genomföra transaktionen, inklusive köpeavtal, avtal om företagsöverföring och andra juridiska dokument.
  6. Tillstånd och godkännanden: ansvara för att säkerställa att alla nödvändiga tillstånd och godkännanden från tillsynsmyndigheter eller reglerande organ erhålls före genomförandet av transaktionen.
  7. Integration: Efter en M&A-transaktion är M&A Manager ofta involverad i processen med att integrera de två organisationerna. Detta inkluderar att hantera organisatoriska, tekniska och operativa förändringar som krävs för att förena de två enheterna.
  8. Kommunikation: kommunicera regelbundet med företagsledning, styrelsen och andra intressenter för att rapportera om framstegen och eventuella utmaningar i M&A-processen.
  9. Rapportering: M&A Manager kan vara ansvarig för att dokumentera och rapportera om M&A-aktiviteter och resultat till företagets ledning och styrelse.
  10. Riskhantering: identifiera och hantera risker som kan uppstå under M&A-processen samt implementera riskhanteringsstrategier för att minimera potentiell påverkan.

Vi hjälper dig att rekrytera M&A Manager

På TB-Group har mångårig erfarenhet av headhunting av tjänster inom ekonomi, juridik och management. Därmed har vi ett etablerat och uppdaterat nätverk av dessa roller i städer över hela Sverige däribland Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Norrköping och Umeå. Vi jobbar endast med headhunting för att få rätt kandidater till intervjubordet hos våra kunder. Vi vet att många inom ekonomi/juridik/management redan har en anställning och inte själva söker aktivt efter en ny tjänst. Däremot kan de vara intresserade om rätt företag och tjänst dyker upp och de får en bra kontakt initialt.

Lyckas med din rekrytering av M&A Manager - våra tips

  • Headhunting: Planera med god framförhållning för ditt företags behov framåt och även eventuella kunskapsgap där ni behöver förstärka organisationen med ny kompetens. De kandidater som vi har kontakt med söker oftast inte jobb nu, men tack vare att vi redan har en etablerad kontakt med dem kan vi komma igenom bruset och väcka deras nyfikenhet.
  • Proaktiv rekrytering: På TB-Group har vi en levande kandidatbas som du som kund kan bearbeta proaktivt för att slippa stressen som uppstår när du plötsligt får ett skriande behov. Att hålla kontakten med dina drömkandidater gör att de har ditt företag i åtanke den dagen tajmingen är rätt för dem att byta jobb.
  • Tänk igenom ditt erbjudande: De kandidater som redan har trygga anställningar och vet att de är eftertraktade på arbetsmarknaden behöver man attrahera med ett bra erbjudande. Det behöver inte nödvändigtvis alltid handla om lönebilden utan kan vara företagskultur, utbildningar och vidareutveckling, möjlighet till distansjobb eller andra förmåner.

Tips inför rekrytering av roller inom M&A finns här.

Vanliga frågor
om vår tjänst

Är det sant att jag kan testa er gratis?

Japp. Har du en stundande rekrytering att starta igång så kan vi kika i vårt kandidatnätverk och presentera några kandidater för dig, redan innan du har bestämt dig för om du vill samarbeta med oss. Vi får chansen att visa vad vi går för och även stämma av så vi uppfattat din kravprofil korrekt. Du får möjlighet att se om vi kan leverera det du eftersöker - innan du betalat en krona för våra tjänster.

Vad skiljer era tjänster från traditionella rekryterares?

Tre saker skiljer oss markant från våra branschkollegor. 1) Priset. Vi jobbar med en låg fast månadsavgift inom vilken vi levererar intervjuredo kandidater som matchar er kravprofil. Våra branschkollegor jobbar traditionellt sett med ett högre fast pris, många gånger motsvarande tre månadslöner för den profil som ska tillsättas. You do the math, men så gott som alltid blir vår metod mer prisvärd. 2) Inga uppsägnings- eller bindningstider. Vi har i våra standardpaket varken uppsägnings- eller bindningstider. Vi vill jobba med kunder som vill jobba med oss. 3) Flexibiliteten. Du väljer ditt paket samt eventuella add ons du vill få med i våra tjänster. Vi hjälper dig med de bitar i rekryteringen som du behöver hjälp med och har flexibla upplägg som passar såväl små som stora företag.

Jobbar ni rikstäckande?

Ja, våra rekryterare jobbar rikstäckande i Sverige och vi har även ett kontor med lokala rekryterare i Norge.

Hur långt in i rekryteringsprocessen är ni med?

Vi har olika paket som sträcker sig olika långt in i processen. Startläget är att förse er med screenade och intervjuredo kandidater som matchar er kravprofil. Vill ni ha med oss längre in i processen finns det paket för det.

Vilka branscher har ni koll på?

Vi har många rekryterare tillika branschspecialister hos oss och täcker upp de allra flesta branscherna. Här kan du läsa mer om de branscher som vi rekryterar allra mest till.

Kan jag avsluta prenumerationen när som helst?

Självklart. Du trycker bokstavligt talat på pausa-knappen när du vill.

Hur fungerar prenumerationen?

Du får ett dedikerat team med branschspecialiserade rekryterare som förser dig med en kontinuerlig ström av kandidater. Välj det paket som passar dina behov, tryck på startknappen och starta igång din rekrytering av morgondagens stjärnor. Pausa när du vill. Vi har inga uppsägnings- eller bindningstider.

Flera svar i vårt hjälpcenter

Vi kan allt om branschen

Vi är specialiserade på just din bransch. Kontakta gärna oss om du har frågor.
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.
Erik Liungman

Mycket bra på att hitta kandidater

Rekryterarna förstår företaget snabbt och de är mycket bra på att hitta kandidater.

Erik Liungman
VD
Erika Lundblad

Otroligt proffsiga

Otroligt proffsiga på sitt jobb. Hittar lösningar och gör det lilla extra. Är en återkommande kund som redan från första start har vart helnöjd! Sofie har lagt ner hjärta och själ i varje rekrytering vilket har givit oss lysande resultat!

Erika Lundblad
HR-chef
direkt efter :