Gott nytt…..TB! Allt om vår rebranding.

rebranding tb-group

TB-Groups rebranding

Vi är med ny uppfräschad branding! När ett företag växer, får allt större kunder och börjar titta på nya marknader brukar behovet av branding – eller rebranding – växa fram. Uttrycket ”det som tagit oss hit kommer inte att ta oss dit” är definitivt relevant för företag som växer snabbt och behöver fortsätta att utvecklas för att nå nästa nivå. TB-Group hade inför 2023 nått en punkt där varumärket behövde sättas och anpassas till företagets tillväxt, storlek och utmanar-approach i den traditionella rekryteringsmarknaden. Med detta som bakgrund blev tajmingen för en rebranding både rätt och angelägen. 

En branding som matchar kultur & identitet

TB-Groups affärsmodell hade under pandemin stöpts om rejält för att möta kundernas efterfrågan på flexibilitet, prisvärdhet och effektivitet. Ett modernt upplägg med en smidig prenumerationsmodell utan varken bindning- eller uppsägningstider. Ett modernt upplägg som dock inte rimmade med den gamla TB-loggan som snarare kändes traditionell och stel.

Och en annan sak. När man kommer in på TB-Groups kontor är känslan 100% tvärtom mot den man fick av loggan. För väl inne på TB-Groups kontor – eller även via länk i kontakt med TB-Groups medarbetare – känner man ENERGIN och TEMPOT! Det finns en puls, en skön känsla och alla är otroligt trevliga och välkomnande. Men det gamla varumärket återspeglade inte alls det. 

Hur vi ville att TB-Group skulle se ut

Slutsatsen var att den nya brandingen skulle rimma med TB-Groups smidiga, effektiva och flexibla headhunting-tjänster. Att TB-Group arbetar annorlunda än andra headhunting-företag. Att det finns en modern approach och ständig strävan efter utveckling. Och att människorna som arbetar på TB-Group är energiska, trevliga och välkomnande.

Detta blev alltså utgångspunkten för varumärkesutvecklingen.

• Gör TB-varumärket mer modernt, det ska rimma med vår framåtanda, utveckling och utmanar-approach på en traditionell marknad.

• Gör TB-varumärket SaaSigare (men inte för tekniskt, utan personligt och mänskligt. Vi är människor som jobbar med att rekrytera människor och inte bara en teknisk plattform – även om vi såklart använder oss av teknik i vårt jobb.)

• Gör TB-brandingen energisk, trevlig och smooth, men utan att ge avkall på en professionell och pålitlig känsla. (Japp, vi är medvetna om att Klarna tagit ägarskap på ”smooth”, men det hindrar oss och våra kunder från att beskriva våra tjänster som smooth. Ordet myntades internt hos oss efter en kundundersökning där man beskrev oss just så.).

• Gör TB-varumärket internationellt gångbart, så det cleana vi eftersöker får inte bli en för minimalistisk och skandinavisk stil.

Så hur blev det då?

Riktigt bra, till slut. För det är inte alltid en rak väg man går i en rebranding-process, men nu är alla bitarna på plats.

rebranding tb-group

Mycket färg blir det. För ni minns, kännas SaaSigt, men inte för avskalat och minimalistiskt.

rebranding tb-group

Och önskemålet om människor i fokus, trots att vi vill upplevas som lite SaaSigare än idag? Det löser vi med videos och våra kollegor i fokus i allt vi gör. Våra medarbetare är faktiskt vår ”produkt”, de som gör jobbet varje dag i att headhunta och hjälpa företag att uppfylla sina rekryteringsmål. Detta är dock en ”to be launched soon”, sajten är under utveckling i skrivande stund.

rebranding tb-group

Vi ville också ha något extra element med – som ett mönster, en form – ett ”5th element” som det kallas inom branding. Något som ger lite extra liv, igenkänning och känsla för TB-Group som företag. Men det behövde finna sin naturliga plats också. Efter många varv och idé-sessioner landade vi i några riktigt fina 3D-animationer. Den nedan är vi extra förtjusta i!

Så även om vi är väldigt mycket samma lika inombords (vår kultur, våra tjänster, vår vision) idag som tidigare, så var det hög tid för denna 7-åring att sätta på sig en något större outfit.